1) Represí nelze zvýšit výběr
Pravda, někomu může znít Babišův nápad rozumně. Když Babiš plácal před volbami, mimo jiné o tom, že objem daňových úniků je nějakých 100 mld., je celkem pochopitelné, že průměrný volič od Babiše očekává, že těchto 100 mld. se po zavedení EET objeví ve státní pokladně. Tak to ale není, nikdy nebylo a nebude.
Ilegální ekonomiku nelze "prostě zdanit", protože značná část její samotné existence je založená právě na úspoře daní. Pokud se švindlířský subjekt tohoto typu dostane pod ETT, tak nezaplatí ty daně, ale prostě skončí, protože po zaplacení daní mu to nebude dávat smysl. Výnos nebude. Bude hůř.
Švindlířský subjekt má své potřeby, majitel i jeho zaměstnanci nakupují potraviny, platí nájem, jezdí autem... Jejich nákupy jsou zdaněny, dávají tržby dalším subjektům, které své příjmy daní poctivě. V okamžiku konce švindlíře tato část HDP "prostě" zmizí a s ní i návazný výběr daní.
Jakkoliv je boj proti daňovým únikům samozřejmě správný, nikdy nelze na jeho základě počítat se zvýšením daňového výběru.
2) ETT nezamezí úniku
Babiš prezentoval systém ETT v OVM. Jak krásně vyjede účtenka z té krabičky. Jak je to celé elegantní a jednoduché. Jediné, co z té prezentace neplynulo, jak ty krabičky zabrání tomu, aby to dotyčný prodal za hotovost z ruky do ruky? Nebo chystá ministerstvo financí doplnění o kamerový systém a desetitisíce úředníků online dozorujících každou prodejnu?
Teoreticky by se ETT mohla proměnit v dokonalý sledovací nástroj, evidující každý šroubek, každý litr nafty, alkoholu nebo mléka proudící v ekonomice. Jen takovému konání chybí smysl, jakýkoliv, že na něco takového není ani datová kapacita netřeba hovořit. Z hlediska zdanění to přináší FÚ ve finále totožná data, jaká mají k dispozici dnes. A stejně jako dnes není zřejmé, jakým způsobem by byly úřady schopny taková data využít.
Dlouho se mluví o tom, že finančním úřadům chybí analytické nástroje k tomu, aby mohly zpracovávat data ze stávajících daňových přiznání. Pokud neumí FÚ bojovat proti daňovým únikům se stávajícími daty, více dat to opravdu nespraví.
ETT nemá absolutně žádnou přidanou hodnotu, pouze náklady, jak pro stát, tak pro živnostníky.
3) Vyšší výběr daní možný je
Jenomže cesta k němu nevede přes zostřenou kontrolu státu. Lze bojovat s daňovými úniky, pokud se finanční úřady naučí efektivně pracovat s dnes dostupnými daty a zlepší metodiku daňových kontrol. Ale jak jsme si vysvětlili v bodě 1), to nepřináší vyšší výběr daní.
Nepřekvapivě je objem skutečně vybratelných a zároveň i vybraných daní (tyto dvě složky se od sebe liší velmi málo) funkcí HDP. Nejúčinnějším způsobem, jak zvýšit daňové inkaso, je zvýšit HDP. Jak se to dělá? Přesně opačnými metodami, než volí dnešní vláda. Deregulací.
Stát nepotřebuje vědět o každé transakci v ekonomice, ostatně hromadění takových dat v nesprávných rukou může být velmi nebezpečné. Ono stát vůbec nepotřebuje vydávat některá povolení, osvědčení a další nesmysly zejména tam, kde jsou rizika, pro která ta povolení a osvědčení byla stvořena, prakticky nulová. Stát se musí zaměřit na osekání nadbytečných povinností zejména pro malé a střední podniky. Napadá vás racionální důvod, proč by měla rodinná pekárna s obratem sotva milión ročně naplňovat stejné hygienické standardy, např. stavebně oddělenou místnost na vytloukání vajec, jako provozy, které obsluhují milióny zákazníků?
Ve výsledku docela stačí, když dá stát podnikatelům trochu klidu a pokoje, aby se mohli zabývat tvorbou přidané hodnoty ve svém byznysu, nikoliv často nesmyslnými povinnostmi vůči orgánům státní správy. Pak HDP vystřelí vzhůru a s ním i ten výběr daní.
---------------------------------------------------
Jsou-li vám mé články a názory sympatické, je možné být se mnou ve spojení přes facebook: www.facebook.com/martinprochazka007