Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

BigBrother na silnice, velmi špatná investice

České řidiče má hlídat telematika za miliardy. Inteligentní radary nás mají hlídat na každém úseku, měřit se má i z mýtných bran. Rychlé jízdě má být konec. A jsou lidé, zejména sváteční a teoretičtí řidiči, kteří by takovému nesmyslu i tleskali, možná by bylo vůbec nejlépe, kdyby se každé auto sledovalo online. To by se pěkně dodržovala rychlost.

Naštěstí realita není tak bombastická, jak vyzníval článek z aktualne.cz, i tak je ale třeba zamýšlet se nad směřováním dopravní politiky státu a míry regulace dopravy. A zejména nad tím, zda má smysl investovat do měření rychlosti úplně všude nebo vynaložit peníze účelněji.

Jistě, z hlediska investičního je taková investice nepochybně zajímavá, však Passaty si na svůj provoz vydělají velice rychle. Ale účelem dopravní politiky státu nemůže být pronásledování řidičů jen proto, že jedou rychleji. S bezpečností nijak nesouvisí rychlost jako taková, ale rychlost a chování řidiče vzhledem ke všem aktuálním podmínkám.

Pokud bychom byli schopni zajistit dokonalé vynucování maximální povolené rychlosti, pak by bylo na místě běžné rychlostní limity zrušit úplně a zaměřit se na úseky, kde je objektivně vhodné požadovat po řidičích určité zpomalení - stavby, obce, rizikové křižovatky.

Hlídání plošných limitů nedává žádný smysl, protože v podstatě jediným opodstatněním jejich existence je obecné povědomí o "normální" rychlosti. Leč nic takového jako univerzální bezpečná rychlost neexistuje. Bezpečná rychlost je jiná pro každého řidiče, záleží na jeho vozidle, na tom, jak moc je naložené, na viditelnosti, stavu povrchu silnice, kvalitě zraku řidiče (80% lidí má nějakou vadu zraku, zejména při snížené viditelnosti je jejich přehled o provozu limitovaný a bezpečná rychlost je pro ně níže). Rovněž jezdíte jinak na úsecích, které projíždíte poprvé či sporadicky a úplně jinak tam, kde jezdíte každý den a znáte perfektně každou zatáčku a každý výmol.

Jenže my zde máme nějaký cil dále snižovat počet mrtvých a obecně počet nehod na silnicích. Lze toho dosáhnout jinak, než zavedením BigBrothera? Pokud se podíváte na to, kde se nehody dějí, pak se dějí zejména na silnicích nižších tříd, obecně mimo dálnice a rychlostní komunikace. Víceproudé silnice hrají významnou úlohu při zvyšování bezpečnosti provozu.

Takový typický prototyp nehody či nebezpečné situace je, že řidič celý týden jezdí v autě sám, je si jistý jeho chováním, o víkendu naloží celou rodinu a pak se snaží na silnici první třídy předjet pomalejší vozidlo, jenomže jeho naložené auto nezrychlí tak, jak je zvyklý a následně se musí řadit zpět.

Ve Švédsku je perfektní systém, kde jsou na tazích střídavá rozšíření na tři pruhy v délce cca 2-3 km, tím je umožněno rychlejším vozidlům bezpečně předjet ta pomalejší a zároveň jsou řidiči méně nervózní, protože vědí, že stačí na toto rozšíření počkat. Tam, kde se nechystáme stavět čtyřproudé rychlostní silnice nebo dálnice, jsou přídavné pruhy relativně levným a účinným opatřením k omezení nehodovosti.

Dalším účinným opatřením je úprava některých křižovatek, stavba obchvatů měst, někdy stačí i řádná údržba dopravního značení. Pruhy na silnicích špatně viditelné za jasného dne v dešti a v noci neuvidí nikdo.

Ale není žádný důvod pronásledovat řidiče jedoucí v noci po prázdné dálnici 160 i více. Jízda za volantem není jen tupá snaha dostat se z místa A do místa B, je s tím spojena i určitá radost z jízdy, kterou bychom si neměli nechat odpírat hrozbou sledování každého našeho kilometru. Regulace dopravy by neměla překračovat rámec nezbytného minima a namísto represe a řízení dopravy shora bychom měli vylepšovat naši infrastrukturu tak, aby přinášela užitek všem řidičům.

Autor: Martin Procházka | neděle 19.4.2015 20:07 | karma článku: 31,50 | přečteno: 1293x
  • Další články autora

Martin Procházka

Krutost trhu není jeho selháním

Selhání trhu je při současných vysokých cenách nejčastěji nadužívaným pojmem, který ovšem nemá žádnou oporu v realitě. Energetické trhy fungují velmi dobře a přesně tak, jak mají.

18.9.2022 v 21:46 | Karma: 13,09 | Přečteno: 452x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Martin Procházka

ČEZ musí vydělávat a investovat

ČEZ může velmi dobře fungovat jako nástroj k zajištění strategických cílů energetické bezpečnosti, aniž by tím utrpěla jeho pozice efektivně řízené společnosti. Existují i snazší cesty k prosazení zájmů státu, ale žádná funkční.

4.7.2022 v 20:20 | Karma: 9,95 | Přečteno: 444x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Martin Procházka

Znásilňované na ulici stačí říct „Fandíme Ti“?

Díváme se na agresi totalitní mocnosti vůči demokratickému státu, vyjadřujeme mu podporu všemožnými způsoby, ale přímou pomoc odmítáme. Přitom víme, že přes všechnu statečnost se Ukrajina dlouhodobě neubrání.

3.3.2022 v 20:29 | Karma: 16,71 | Přečteno: 662x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Martin Procházka

Lépe nosit svetr než neprůstřelnou vestu

3. světová válka v podstatě už začala, nemá smysl si nalhávat, že tomu tak není a nemá smysl odkládat odstřižení Ruské federace od civilizovaného světa.

26.2.2022 v 22:17 | Karma: 14,18 | Přečteno: 432x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Martin Procházka

NATO se musí s Ruskem utkat o Ukrajinu, jinak se s ním utká o Pobaltí

Sankce nepomohou, i kdyby prošlo odstřižení od SWIFT. Putin tohle plánoval dlouho dopředu, tudíž s nimi počítá a je na ně připraven. Proti hrubé síle funguje jen hrubá síla a my nesmíme váhat ji použít.

24.2.2022 v 22:33 | Karma: 19,85 | Přečteno: 576x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Kvůli nehodě kamionu je uzavřena D35 u Olomouce ve směru na Mohelnici

18. května 2024  7:39,  aktualizováno  7:45

Kvůli nehodě kamionu byla dnes časně ráno uzavřena dálnice D35 u Olomouce-Nemilan ve směru na...

Vláda se bude zabývat budoucnosti zóny Plzeň-Líně. Letecká záchranka zůstává

18. května 2024  7:23

Ministři se po stažení plánu na budování továrny na výrobu baterií do aut v loňském roce znovu...

Máš jiný názor? Tak tohle je výsledek. Kaliňák o zákulisí atentátu na Fica

18. května 2024

Premium Je jedním z nejbližších lidí premiéra Roberta Fica ve straně Smer-SD. Byl ve všech Ficových vládách...

Se samopalníky šli svrhnout komunisty. Proč největší Prokešův puč nevyšel

18. května 2024

Premium Před 75 lety, v polovině května 1949, se měl odehrát vůbec nejvážnější ozbrojený pokus o svržení...

  • Počet článků 340
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1791x
Finanční analytik, manažer, absolvent FMV VŠE.

Předseda regionálního výboru TOP 09 Písecko, člen krajského výkonného výboru TOP 09 v jižních Čechách.

Kandidát č.51 za TOP 09 & KDU-ČSL Společně pro jižní Čechy.

Farmář a lesník.

Pravicový, prozápadní, proevropský.

Sledujte mne na facebooku: www.facebook.com/martinprochazka007